Categories
NASIONAL

‘KTM problem boss’ luah pengguna mahu perkhidmatan diperbaiki

OLEH : NORHAYATI UMOR

SHAH ALAM, 16 FEB: Perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) digesa untuk memperbaiki mutu perkhidmatannya selaras dengan kenaikan tambang dikenakan.

Pekerja Swasta, Nurul Nabila Zulkifli,24, yang sudah dua tahun menggunakan perkhidmatan itu mempersoalkan perkhidmatan KTMB memandangkan kenaikan tambang sebanyak 100 peratus dikenakan.

KTMBKatanya, beliau seringkali tiba lewat ke pejabat akibat kerosakan keretapi menyebabkan beliau terpaksa memanjangkan waktu kerja bagi menggantikan masa lewatnya.

“Orang sudah mula bercakap sekarang kerana tambangnya naik hampir 100 peratus. Kita faham kenaikan disebabkan semua barang makin naik harga.

“Namun, KTMB perlu memperbaiki apa yang perlu. Memandangkan sementara mahu selesa hidup, terpaksa naik. Kita berkorban keluar awal, balik rumah lewat. Perkhidmatan Aliran Transit Ringan (LRT) juga tidak seteruk KTM.

“Kelewatan ini menyebabkan terpaksa menjawab dengan Bos. Tapi adakah Bos boleh hadam dengan alasan yang sama?,” luahnya di laman Facebook.

Beliau berkata berbeza dengan negara Jepun, sekiranya terdapat masalah, mereka menghantar pekerja untuk meminta maaf dan notis.

Nabila KTMB“Dulu masa mula-mula kenaikan tambang, memang tepat waktunya. Tetapi kebelakangannya dengan mata kepala sendiri, kita nampak masa ketibaan di ‘edit’.

“Kita tidak minta banyak tetapi KTMB perlu tahu cara mengendalikan masalah. Sakitnya hati. Dari ubah waktu itu, kenapa tak buat saja pengumuman?

“Ingatlah sesetengah kita, ada Petunjuk Prestasi Utama (KPI) kerja yang perlu dipenuhi. Kalau kerap sangat lambat, apa jadi dengan KPI? Tolong jangan bagitau supaya keluar awal. Sebab, apa guna keluar awal kalau masih punya masalah? Yang cepat pun boleh jadi lambat,” tulisnya.

EZY

Leave a Reply

Your email address will not be published.