Categories
BERITA UTAMA PELANCONGAN SELANGOR

Discover Selangor 2016 promosi pelancongan ke peringkat global

OLEH LIZAWATI MADFA

SHAH ALAM, 26 SEPT: Tourism Selangor tampil dengan kempen Discover Selangor 2016 hasil momentum baik Tahun Melawat Selangor 2016 .

Pengurus Besarnya, Noorul Ashikin Mohd Din berkata, kempen dengan tagline ‘Heart of Malaysia’ itu antara landasan dalam usaha mempromosi Selangor di peringkat global.

“Kempen ini akan memberi tumpuan kepada kekuatan Selangor dalam ‘lifestyle spot’, peluang perniagaan, perkhidmatan sektor MICE (Meetings, Incentives, Conferencing, Exhibitions), sukan dan kesihatan.

“Kita juga menyediakan pelbagai aktiviti menarik sempena Discover Selangor seperti International Indigenous Arts Festival and Bon Odori Festival,” katanya dalam kenyataan.

img_7904Pada 22 September lalu, Ashikin menghadiri ‘JATA Tourism Expo 2016’ yang berlangsung di Tokyo Big Sight di Tokyo, Jepun.

Acara berkenaan menghimpunkan peserta daripada pelbagai agensi pelancongan, agensi kerajaan, pengusaha hotel, pengusaha pusat kesihatan dan pendidikan.

Ashikin berkata, terdapat peningkatan 9.7 peratus pelancong Jepun ke Selangor dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, berbanding tempoh sama pada 2015.

“Industri pelancongan Selangor mempunyai potensi besar untuk diterokai terutama oleh rakan dari Jepun.

“Kita sentiasa menyokong usaha pemain industri tempatan untuk menghasilkan produk tarikan pelancong sama ada berasaskan Eco Tourism, Agro Tourism, homestay juga warisan dan budaya,” katanya.

-NFN-