Categories
SELANGOR

MBPJ tubuh task force tingkat kecekapan urus aduan awam

Oleh Naeem Raffi

SHAH ALAM, 30 SEPT : Satu jawatankuasa bertindak ditubuh bagi mengkaji dan menyaran penambahbahbaikan proses pengurusan aduan awam memantapkan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Sekretariat Media Unit Perhubungan Awam MBPJ berkata inisiatif memperkemas Sistem Pengurusan Perhubungan Pelanggan (SPPP) itu melibatkan pengkelasan aduan awam kepada 4 tahap iaitu kritikal, segera, biasa dan tidak kritikal; penyediaan Prosedur Operasi Piawai (SOP); dan penyediaan Perjanjian Aras Perkhidmatan (SLA).

“Setiap aduan, teguran-teguran dan cadangan-cadangan daripada orang awam dilihat sebagai satu proses memberi maklumbalas yang membina, positif dan kearah penambahbaikan.

SPPP membolehkan dan memudahkan aduan yang dibuat oleh penduduk Petaling Jaya direkod, di pantau dan diambil tindakan oleh Jabatan atau Bahagian yang berkenaan.

Jawatankuasa khas itu akan pengerusikan Ahli Majlis Zon 20, Sean Oon Chong Ling dan dianggotai oleh tiga lagi Ahli Majlis iaitu Tang Fui Koh, Ang Ming Ern dan Azizi Ariffin, serta semua jabatan yang terlibat dalam pengurusan aduan awam.

Setiap hari Rabu ditetapkan sebagai hari untuk memantau tindakan penyelesaian aduan diambil tindakan oleh Jabatan atau Bahagian terlibat. Setiap hari Jumaat minggu pertama ditetapkan sebagai hari untuk orang-ramai mengemukakan aduan terus kepada pegawai-pegawai MBPJ.

“MBPJ mengambil pendekatan dan sikap terbuka dan prihatin terhadap permasalahan masyarakat yang berkaitan dengan perkhidmatan kami,” jelas kenyataan itu lagi.

Orang ramai boleh mengemukakan aduan perkhidmatan MBPJ di talian hotline Majlis 03-79542020, emel – [email protected], laman web www.mbpj.gov.my, sistem pesanan ringkas (SMS) ke 33213 atau fakskan ke talian 03-79551804.

HM

Leave a Reply

Your email address will not be published.